Bygget av den nya Slussenbron

Den nya Slussenbron har anlänt till Stockholm, efter att ha rest 20 333 kilometer från Kina. Denna resa möjliggör ett projekt som kommer att gynna stockholmarna i mer än ett sekel.

Guldbron kommer till Stockholm
Guldbron kommer till Stockholm

I centrala Stockholm ligger Slussen, ett transportnav som mer än 450 000 människor passerar dagligen. Ändå är Slussen så mycket mer. Det är också en sluss som skyddar Stockholms dricksvattenförsörjning och den fungerar som en mötesplats i centrala stan.

Med så mycket som händer på Slussen är det en plats full av liv och rörelse, särskilt nu: när denna 80-åriga infrastruktur är utsliten och underdimensionerad för framtida behov, så den byts därför ut i ett av Sveriges största byggprojekt. Varje dag bygger en samling kranar, lastbilar och hundratals arbetare för ett nytt, bättre Slussen, med alla aktiviteter noggrant planerade för att störa stadens liv så lite som möjligt. Skanska ansvarar för projektering och konstruktion av mycket av detta arbete åt Stockholms stad.

Ändå är det kanske så att det mesta med den nya Slussen inte hände i Stockholm utan snarare på ett fartyg. Den nya Slussenbron byggdes i Kina och transporteras i ett gigantiskt stycke till Stockholm. Detta 140 meter långa, 3 500 ton tunga paket beräknades anlända till Stockholm i mars. Sedan tillkom det en noggrant kontrollerad sekvens av aktiviteter för att bron skulle guidas till sin nya position, där den förbinder Stockholms Gamla Stan med södra Södermalm. Väl på plats är den här bron inte tänkt att ersättas på minst 120 år.

Den nya 140 meter långa Slussenbron efter ankomsten till Stockholms hamn.
Den nya 140 meter långa Slussenbron efter ankomsten till Stockholms hamn.

Den nya stålbron hade varit ute på havet sedan den 2 januari. Den här ambassadören för Stockholm – och för Skanska – reste 20 333 kilometer och passerade utanför Indiens södra spets, genom Suezkanalen, över Medelhavet och genom Engelska kanalen och Östersjön. Det var en utmanande resa, eftersom tuffa väderförhållanden höll fartyget, Zhen Hua 33, ankrat utanför Spanien och Portugal i ungefär en månad för att vänta på lugnare vatten. Denna fördröjning var nödvändig för att möjliggöra en säker passage.

För att minska miljöpåverkan från brons transporter kompenserade Skanska sjötransporternas koldioxidutsläpp genom ett FN-godkänt organ.

Noggrann koordination

Att bron tillverkades i Kina berodde på tillverkningens specialiserade karaktär och relevanta globala leverantörers kvalifikationer och tillgänglighet.

– Det finns inte många leverantörer som kan tillverka en stålbro av den här storleken och komplexiteten, säger Mats Strindevall, chef för Skanska Sveriges stålenhet. ”Tillsammans med Stockholms stad beslutade vi att bron skulle tillverkas i ett stycke.”

För att tillverka bron kontaktade Skanska flera leverantörer, främst från Europa och Kina. De utvärderade noggrant kvalificerade leverantörer innan anbudsprocessen började. Denna process inkluderade besök på deras företagsanläggningar och revisioner av deras prestationer när det gäller arbetsförhållanden, etik och miljö.

Kranar lyfter den 3 500 ton tunga Slussenbron upp på pontoner i Kina.
Kranar lyfter den 3 500 ton tunga Slussenbron upp på pontoner i Kina.

Till slut valde Skanska China Railway Shanhaiguan Bridge Group (CRSBG), en av världens största stålbrotillverkare. I slutet av 2019 så slutförde CRSBG tillverkningen och monteringen av Slussen-bron på ett varv i Zhongshan utanför Hong Kong.

Den nya 45 meter breda Slussenbron - som har körfält för bilar, cyklar och fotgängare – sänks ner på pontoner.
Den nya 45 meter breda Slussenbron – som har körfält för bilar, cyklar och fotgängare – sänks ner på pontoner.

Att samordna tillverkningen av bron i Kina med att samtidigt bygga dess betongstödkonstruktion i Stockholm var en av projektets största utmaningar, säger David Karlsson, Skanska Sveriges produktionschef för broprojektet. Teamet fokuserade på att övervinna utmaningar som rör avstånd, språk och arbetssätt, och säkerställa en noggrann koordinering av arbetet.

Skanska bygger strukturen för att stödja den nya Slussenbron i centrala Stockholm.
Skanska bygger strukturen för att stödja den nya Slussenbron i centrala Stockholm.

Precisionsmontering

Den nya Slussenbron transporteras som en enhet med ett halvt nedsänkbart transportfartyg.

Efter att Zhen Hua 33 anlände till Stockholms hamn så sjönk fartygets däck några meter under vattenytan. Sedan flöt bron på pontonerna den har vilat på sedan den lastades på fartyget.

Den nya Slussenbron flyter på pontoner när den lastas på ett halvt nedsänkbart transportfartyg.
Den nya Slussenbron flyter på pontoner när den lastas på ett halvt nedsänkbart transportfartyg.

Bogserbåtar styrde bron på plats, sedan fylldes pontonerna med vatten för att sänka ner bron på dess stöd. Sedan använde teamet vinschar och lyftutrustning av hög kvalitet för att säkerställa en korrekt inriktning. Med endast 25 centimeters tolerans mellan den 140 meter långa bron och dess stöd på båda sidor, så måste strukturen sättas in exakt på rätt plats – det var en leverans som inte kunde returneras.

”Varje pusselbit måste passa”, säger David Karlsson.”

Zhen Hua 33 färdas genom Stockholms skärgård. Skanska har klimatkompenserat denna transport genom ett FN-godkänt organ.
Zhen Hua 33 färdas genom Stockholms skärgård. Skanska har klimatkompenserat denna transport genom ett FN-godkänt organ.

Spännande resa

Arbetet med bron har pågått i snart fem år. Hur känns det nu när det snart är på plats?

”Extremt bra!” säger en leende David Karlsson. ”Jag har varit där i Kina och lärt känna den här bron, så jag vet vad som kommer. När man står bredvid bron och man är så otroligt liten i jämförelse. Det ska bli fantastiskt när bron kommer och vi äntligen kan slutföra arbetet.”

Den nya bron invigs den 25 oktober 2020, efter att den har målats i en distinkt gyllene färg för att harmonisera med omgivande byggnader.  Fotgängare, cyklister och bilister kommer alla att tycka att bron är välkomnande för dem.

Det övergripande Slussenprojektet ska bättre förbinda Stockholm och ge staden en säkrare dricksvattenförsörjning. Det kommer också att vara en trevlig plats för människor att träffas.
Det övergripande Slussenprojektet ska bättre förbinda Stockholm och ge staden en säkrare dricksvattenförsörjning. Det kommer också att vara en trevlig plats för människor att träffas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *